ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ- Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΜΑΣ
Λεμπέση Κατερίνα, Αιρετός ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας
email: lemp_kat@yahoo.gr – Τηλ. Επικοινωνίας: 6972880893
Μαρούσι, 19-3-14
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ- Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΜΑΣ
Συναδέλφισσες – Συνάδελφοι,
Ο Κλάδος των Δασκάλων και των Νηπιαγωγών έχει με Υπευθυνότητα & Συνέπεια καταθέσει τις θέσεις για την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου και για την Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Έχουμε τονίσει ότι:
«Θα πρέπει να είναι μια διαδικασία του προγραμματισμού του εκπ/κού έργου σε επίπεδο Σχολικής μονάδας, Περιφέρειας και Κράτους με τη συμμετοχή των Εκπ/κών, των Γονέων & της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Βασικό αίτημά της Δ.Ο.Ε είναι η αξιολόγηση και τα αποτελέσματά της να αξιοποιηθούν για τη βελτίωση & ανατροφοδότηση του εκπ/κού έργου και όχι για τη βαθμολογική & μισθολογική εξέλιξη των εκπ/κών».
Δ.Ο.Ε. & Ο.Λ.Μ.Ε. «αποδέχονται» τις διαδικασίες και τις «κρίσεις», μόνο για την ανάδειξη στελεχών εκπ/σης (Σχ. Συμβούλων – Δ/ντών Δ/νσης – Δ/ντών σχολείων).
Η Δ.Ο.Ε. υποστηρίζει: «Για την επιτυχία του συστήματος αξιολόγησης, πρέπει να πειστούν οι εκπ/κοί ότι το αποτέλεσμα της αξιολογικής διαδικασίας θα χρησιμοποιηθεί προς όφελος της εκπ/σης και των εκπ/κών». Ζητά δεσμεύσεις ότι η Πολιτεία θα δώσει λύσεις στα όποια προβλήματα αναδεικνύει η αξιολόγηση…
Η Ο.Λ.Μ.Ε. χαρακτηρίζει την αξιολόγηση: «…ως μια ενεργό διαδικασία ανάλυσης και συνακόλουθης επίλυσης των προβλημάτων του σχολείου». Τονίζει επίσης «ότι η αξιολόγηση δεν είναι μια Εξωτερική αποτίμηση, αλλά μια Εσωτερική διαδικασία αυτοκριτικής που αποβλέπει στην αναμόρφωση της παιδαγωγικής πράξης και στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπ/σης».
Προτείνει δηλ. ένα αποκεντρωτικό και συμμετοχικό μοντέλο απέναντι στις προτάσεις για ένα Διοικητικό – Γραφειοκρατικό μοντέλο αξιολόγησης».
Ποια άραγε η σχέση της προτεινόμενης Αξιολόγησης του Υ.ΠΑΙ.Θ., του Π.Δ. 152/2013 δηλ. με τις προτάσεις του κλάδου μας;
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για τα σχέδια της κυβέρνησης μέσα από την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των δημοσίων υπαλλήλων. Μετά το Π.Δ.152/2013 για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δημοσιοποιήθηκε το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Στο άρθρο 19 ορίζονται τα ανώτατα ποσοστά ανά κλίμακα αξιολόγησης. Δηλαδή η βαθμολόγηση των υπαλλήλων από τους αξιολογητές θα έχει συγκεκριμένη ποσόστωση, με ένα ποσοστό 15% να αξιολογούνται στις χαμηλότερες κλίμακες ανεξάρτητα από την πραγματική εικόνα του υπαλλήλου. Και μάλιστα ο αυταρχισμός ξεχειλίζει στο νομοσχέδιο όταν αναφέρει «…ότι η μη τήρηση των ποσοστών από τους αξιολογητές συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα»… Οι απολύσεις επομένως μέσα από αυτή την αξιολόγηση βρίσκονται στα πρόθυρα των σχολείων μας.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή έχουμε μπροστά μας την αυτό-αξιολόγηση των σχολικών μονάδων που είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Στο Άρθρο 16, ορίζεται ότι δεν θα υπάρχει προαγωγή από βαθμό σε βαθμό, εφαρμόζοντας την ποσόστωση, καταδικάζοντας σε διαρκή παραμονή στους μισθούς πείνας, αφού το 30% θα φτάσει στο βαθμό Α΄ (Άρθρο 16, Παρ. 4-5).
Το Π.Δ. είναι το «εργαλείο» προκειμένου να εφαρμοστεί ο νόμος 4024/2011, δηλαδή το Μισθολόγιο-Βαθμολόγιο και να δημιουργήσει γενιές εκπαιδευτικών «φθηνού κόστους».
Θα είναι μια διαδικασία για τη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, καθώς υπό τον φόβο της αρνητικής αξιολόγησης ο εκπαιδευτικός δεν θα κινείται ελεύθερα μέσα στη σχολική μονάδα. Θα καλλιεργείται ο ατομικισμός και ο ανταγωνισμός μεταξύ των συναδέλφων, λόγω της ύπαρξης των ποσοστώσεων που θέτει η συγκεκριμένη αξιολόγηση.
Η δυναμική κι επιτυχημένη αντίδραση των εκπαιδευτικών όλης της χώρας με τα μπλοκαρίσματα των σεμιναρίων για την αυτό-αξιολόγηση δείχνει πως ο Κλάδος ενωμένος και συσπειρωμένος θα κατορθώσει να καταργήσει στην πράξη το ΠΔ που θα διαλύσει τη Δημόσια Εκπαίδευση.
Καλούμε όλους για τη μη εφαρμογή των σταδίων που υπάρχουν στην εγκύκλιο της αυτό-αξιολόγησης και τη μη σύσταση των ομάδων εργασίας. Προτείνουμε:
Έκτακτες γενικές συνελεύσεις σε όλη την Ελλάδα–όπου δεν έχουν γίνει– για ένα δυναμικό και μαζικό όχι του Κλάδου στην εφαρμογή της αυτο-αξιολόγησης.
Ολομέλεια Προέδρων για τη διαμόρφωση συγκεκριμένου προγραμματισμού και συντονισμού δράσεων.
Διάλογο και συνεννόηση της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ για κοινές και στοχευμένες δράσεις.
Επίσης στις Γενικές Συνελεύσεις και σε ενδεχόμενη ολομέλεια Προέδρων να συζητηθούν οι εξής δράσεις:
Όλοι οι σύλλογοι διδασκόντων (με πρακτικό του συλλόγου) να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην συγκρότηση των ομάδων για την αυτό αξιολόγηση.
Οι τοπικοί σύλλογοι εκπαιδευτικών να συλλέξουν τα πρακτικά άρνησης συμμετοχής των συλλόγων διδασκόντων και να κατατεθούν σε συγκεκριμένη ημερομηνία (πανελλαδικά) στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Παράλληλα με την αντίδρασή μας στην αντιδραστική αξιολόγηση που φέρνει η κυβέρνηση, το συνδικαλιστικό κίνημα να ετοιμάσει τη δική του ολοκληρωμένη πρόταση για την αξιολόγηση με την έγκριση των Γενικών Συνελεύσεων των τοπικών συλλόγων και των γενικών συνελεύσεων της Ομοσπονδίας.
Ταυτόχρονα καλούμε τους Διευθυντές των σχολικών μας μονάδων καθώς και τους Σχολικούς Συμβούλους (ως μέλη των συλλόγων μας και αναπόσπαστο κομμάτι του κλάδου) να βρεθούν δίπλα στις αποφάσεις των συλλογικών μας οργάνων.
Η ενότητα του Κλάδου, η συλλογική, μαζική και ηχηρή αντίδραση του εκπαιδευτικού κόσμου αποτελεί το δημοκρατικό «όπλο» για την αναχαίτιση και μη εφαρμογή της αυταρχικότερης αξιολόγησης, η οποία, όπου κι αν εφαρμόστηκε, οδήγησε στο κλείσιμο σχολείων, στην απόλυση, τη χειραγώγηση του εκπαιδευτικού και σταδιακά στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.
ΚΑΝΕΝΑΣ εκπαιδευτικός να μη γίνει ΣΥΝΕΝΟΧΟΣ
στα σχέδια της διάλυσης
του Δημόσιου Σχολείου και
στη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών.