Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών-Το Π.Δ. 152, ΦΕΚ 240/5-11-13
Λεμπέση Κατερίνα Μαρούσι, 19–3-2014
Αιρετός ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας
email: lemp_kat@yahoo.gr
Τηλ. Επικοινωνίας: 6972880893
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Θέμα: «Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών-Το Π.Δ. 152, ΦΕΚ 240/5-11-13»
Το Πρ. Διάταγμα για την Αξιολόγηση δεν έχει στόχο τη βελτίωση της Εκπαίδευσης και των Εκπαιδευτικών, αλλά τη Μισθολογική & Βαθμολογική στασιμότητα (Άρθρο 16, Παρ. 4-5, που παραπέμπουν στο μνημονιακό Ν. 4024/2011, Άρθρο 8, Παρ. 4)
Η σύνδεση με την Αυτο αξιολόγηση (Άρθρα 3, 14, Παρ. 4 & Άρθρο 17, Παρ. 3 & 4), ακυρώνει συνολικά όλη τη διαδικασία και τη ρητορική για παιδαγωγική αξιολόγηση και για οφέλη που μπορεί να προκύψουν για την Εκπαίδευση και τους Εκπαιδευτικούς.
Σκοπός της αξιολόγησης του Π.Δ. 152 είναι η σύνδεση με το Νόμο 4024/2011 για μισθολόγιο-βαθμολόγιο, η στασιμότητα και η εργασιακή εφεδρεία. Είναι η επίτευξη της μισθολογικής- βαθμολογικής στασιμότητας των 160.000 Εκπαιδευτικών (Α/θμιας- Β/θμιας)και όχι όσα αναφέρονται στο Άρθρο 2 (βελτίωση- ποιοτική αναβάθμιση- ανατροφοδότηση…).
Στο Άρθρο 16, ορίζεται ότι δεν θα υπάρχει προαγωγή από βαθμό σε βαθμό εφαρμόζοντας την ποσόστωση, καταδικάζοντας σε διαρκή παραμονή στους μισθούς πείνας, αφού το 30% θα φτάσει στο βαθμό Α΄ (Άρθρο 16, Παρ. 4-5).
Συνέπεια όλων αυτών είναι ότι η αξιολόγηση θα αποτελέσει τη βάση για απομακρύνσεις/απολύσεις στην Εκπαίδευση.
Η παιδαγωγική ελευθερία, η σχετική αυτονομία των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών θα αποτελέσει παρελθόν. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για αντιδραστικές τομές στο χώρο της Εκπαίδευσης με εκπαιδευτικούς υποταγμένους και κατηγοριοποιημένους με διαφορετικές και ελαστικές σχέσεις εργασίας. Επιπλέον, σε συνδυασμό με την αυτό αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της αξιολόγησης και την κρίση των εκπαιδευτικών με βάση τις σχολικές επιδόσεις των μαθητών (βλ. Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., Ν.4142/2013 ΦΕΚ 83/9-4-13), θα κατηγοριοποιήσει τα σχολεία και θα τα οδηγήσει σε ένα άνευ προηγουμένου ανταγωνισμό μεταξύ τους.
Οι εκπαιδευτικοί δηλ. είναι «ποσοστώσεις» αφού π.χ. από το βαθμό Γ στο Β θα μπορεί να προαχθεί/εξελιχθεί μόνο το 70% των εκπαιδευτικών, «ποσοστό που με κοινή Υπουργική απόφαση…μπορεί να καθορίζεται χαμηλότερα…ύστερα από εκτίμηση υπηρεσιακών αναγκών και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων…(Άρθρο 7, παρ. 6 του Ν. 4024/2011)!
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
ΒΑΘΜΟΙ | ΕΤΗ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ | ΠΡΟΑΓΩΓΗ με ποσοστώσεις | Ν. 4024 (ΦΕΚ 226/27-10-11, τ. Α΄)- Άρθρα 7 & 8 |
ΣΤ΄ | 2 | 100% (Από ΣΤ-Ε) | Δεν προάγονται όσοι έχουν κριθεί ΄΄ελλιπείς΄΄(σε πάνω από 1 κριτήρια και σε μία εκ των κατηγοριών-ασχέτως συνολικής βαθμολογίας)! (Άθρο 16, παρ.4) Π.Δ.152/2013 |
Ε΄ | 4 | 90% (Ε΄-Δ΄) | Από τον Ε΄ βαθμό έως και Β΄ δεν προάγονται οι κρινόμενοι ως ανεπαρκείς και η ποσόστωση ανεξάρτητη της βαθμολογίας. Όσοι κρίνονται ανεπαρκείς υποβάλλονται στη διαδικασία κρίσης μετά 2 έτη |
Δ΄ | 4 | 80% (Δ΄-Γ΄) | |
Γ΄ | 4 | 70% (Γ΄- Β΄) | |
Β΄ | 6 | 30% (Β΄- Α΄) | |
Α΄ |
Βασικά σημεία του Π.Δ. είναι:
1. Αξιολογούνται όλοι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν ως: α) Περιφερειακοί Διευθυντές, β) Προϊστάμενοι τμημάτων, γ) Σχολικοί Σύμβουλοι, δ) Δ/ντες Εκπαίδευσης, ε) Συντονιστές εξωτερικού, στ) Δ/ντες Σχολικών Μονάδων, ζ) Προϊστάμενοι Σχολείων και Νηπιαγωγείων, η) Υπ/ντες Σχολείων, θ) Εκπαιδευτικοί.
2. Η αξιολόγηση διακρίνεταισε διοικητική (κάθε έτος) και σε εκπαιδευτική (μια φορά τουλάχιστον την τριετία) (Άθρο 1, Παρ. 2).
3. Για κάθε ομάδα αξιολογουμένων ορίζονται και οι αξιολογητές. Ενδεικτικά: α) Οι Δ/ντες Σχολείων αξιολογούνται διοικητικά από τους οικείους Δ/ντες Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικά από τους οικείους Σχολικούς Συμβούλους – β) Οι Υπ/ντες Σχολείων αξιολογούνται διοικητικά από Δ/ντες Σχολείων και εκπαιδευτικά από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο – γ) Οι Εκπαιδευτικοίαξιολογούνται διοικητικά από τον Δ/ντή του Σχολείου και εκπαιδευτικά από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο. Οι Εκπαιδευτικοί που υπηρετούνσε περισσότερα από ένα Σχολεία αξιολογούνται από όλους τους Διευθυντές των Σχολείων αυτών. – δ) Οι Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε υπηρεσίες και ασκούν διοικητικά καθήκοντα αξιολογούνται όπως οι δημόσιοι υπάλληλοι και ορίζει ο Ν. 4024.
4. Η αξιολόγηση γίνεται σε τετράβαθμη περιγραφική κλίμακα και σε βαθμολογική κλίμακα από 0 έως 100 ως εξής: ελλιπής» 0 έως 30 βαθμοί), επαρκής 31 έως 60 βαθμοί), πολύ καλός 61 έως 80 βαθμοί ) και εξαιρετικός από 81 έως 100 βαθμοί).
5. Κάθε ομάδα αξιολογουμένων έχει τις δικές της κατηγορίες και κριτήρια αξιολόγησης (παρουσιάζονται κατηγορίες με τα κριτήρια Δ/ντών, Υπ/ντών σχ. μονάδων & Εκπ/κών).
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
ΟΜΑΔΑ | ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ | ΚΡΙΤΗΡΙΑ |
Δ/ΝΤΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ: | 1. Άσκηση Διοικητικού- οργανωτικού έργου 2. Εποπτεία και Αξιολόγηση 3. Εκπαιδευτική Αξιολόγηση | 1α.- Υλοποίηση νομοθετικού πλαισίου 1β.- Οργάνωση έργου Συλλ. Διδασκόντων 2α.- Εποπτεία, έλεγχος και αξιολόγηση εκπαιδευτικών 2β.- Οργάνωση και διεξαγωγή Διαδικασία αυτό-αξιολόγησης 3α.- Αξιολογείται από τον Σχολικό Σύμβουλο σε όλα τα κριτήρια που αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί |
ΥΠ/ΝΤΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ | 1.Άσκηση Διοικ-Οργαν. έργου 2.Επαιδευτική Αξιολόγηση | 1α.-Αξιολόγηση των διοικητικών του καθηκόντων 2α.-Αξιολογείται από τον Σχ. Σύμβουλο σε όλα τα κριτήρια που αξιολογούνται οι Εκ/κοί |
ΕΚΠ/ΚΟΙ | 1.Εκπαιδευτικό Περιβάλλον 2. Σχεδιασμός- Προγραμματισμός 3.Διεξαγωγή Διδασκαλίας και αξιολόγησης μαθητών 4.Υπηρεσιακή συνέπεια- επάρκεια 5.Επιστημονική-Επαγγελματική ανάπτυξη | 1α.-Διαπροσωπικές Σχέσεις 1β.- Παιδαγωγικό Κλίμα 1γ.- Οργάνωση Σχολικής Τάξης 2α.- Βαθμός αντίληψης των δυνατοτήτων και αναγκών των μαθητών 2β.- Στόχοι και προετοιμασία ενότητας μαθημάτων 2γ.- Διδακτικές ενέργειες και Εκπαιδευτικά μέσα 3α.-Μαθησιακή και ψυχολογική προετοιμασία μαθητών 3β.- Διδακτικές Ενέργειες Εκπαιδευτικού 3γ.- Κινητοποίηση μαθησιακών διαδικασιών 3δ.- Εμπέδωση νέας γνώσης και αξιολόγησης μαθητών 4α.- Τυπικές υπαλληλικές υποχρεώσεις 4β.- Συμμετοχή στη Σχολική Λειτουργία 4γ.- Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς 5α.- Τυπικά προσόντα και επιστημονική ανάπτυξη 5β.- Επαγγελματική ανάπτυξη-επιμόρφωση |
Οι Δόκιμοι Εκπαιδευτικοί αξιολογούνται στην δόκιμη 2ετή υπηρεσία τους 2 φορές διοικητικά και 2 εκπαιδευτικά για την μονιμοποίησή τους.
Οι κατηγορίες αξιολόγησης των Εκπ/κών δεν έχουν την ίδια βαρύτητα αλλά ο μέσος όρος κάθε κατηγορίας πολλαπλασιάζεται με ένα συντελεστή που είναι: α) 1η κατηγορία×0,75 β) 2η κατηγορία× 0,50
γ) 3η κατηγορία×1,25 δ) 4η κατηγορία ×1,50 και ε) 5η κατηγορία × 0,50
Αν ένας εκπαιδευτικός έχει κριθεί ελλιπής σε πάνω από 1 κριτήρια τότε κρίνεται συνολικά ελλιπής
6. Η τελική βαθμολογία είναι ο μέσος όρος όλων των κατηγοριών και δίνεται από τον Τύπο:
Μ.Ο.= ( Κ1 × ΣΚ1 ) + ( Κ2 × ΣΚ2 ) + ( Κ3 × ΣΚ3 ) + ( Κ4 × ΣΚ4 ) + ( Κ5 × ΣΚ5 ) 5
(*Κ1 = Ο μέσος όρος των κριτηρίων της 1ης κατηγορίας, *ΣΚ1 = Ο συντελεστής βαρύτητας της 1ης κατηγορίας)
7. Αν η τελική βαθμολογία είναι «ελλιπής» τότε ο εκπαιδευτικός είναι μη προακτέος και εντάσσεται στην § 4 του άρθρου 8 του Ν.4024/2011
8. α) Προηγείται η αυτό αξιολόγηση σε ειδικό έντυπο και κατατίθεται στον Δ/ντή και τον Σχολικό Σύμβουλο.
β) Η διαδικασία της αξιολόγησης γίνεται μετά από έγγραφο κάλεσμα του αξιολογητή προς τον αξιολογούμενο πριν την αξιολογική περίοδο.
γ) Η εκπαιδευτική αξιολόγηση έχει 4 στάδια: α) Προγραμματισμός-ετοιμασία παρακολούθησης διδασκαλίας, β) Παρακολούθηση 2 τουλάχιστον διδασκαλιών, γ) Αξιολογική συζήτηση, δ) Σύνταξη αξιολογικής έκθεσης.
9. Η αξιολογική έκθεση κατατίθεται και στον αξιολογούμενο που έχει το δικαίωμα να υποβάλλει ένσταση όταν η βαθμολογία είναι <45 και όταν η διαφορά των αξιολογητών είναι >45
10. Οι υφιστάμενοι έχουν το δικαίωμα να αξιολογήσουν τους προϊσταμένους τους (προαιρετικά).
11. Η διοικητική αξιολόγηση γίνεται: α) Για Προϊσταμένους- Σχολικούς Συμβούλους από την δημοσίευση του ΦΕΚ 240, δηλαδή από 5-11-2013.
* Κατά προτεραιότητα αξιολογούνται οι Εκπαιδευτικοί που έως 31η Μαΐου 2014 συμπληρώνουν τον ελάχιστο χρόνο που απαιτείται για την προαγωγή από τον βαθμό που κατέχουν στον επόμενο βαθμό σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 4024/2011.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,
Ως Αιρετοί της Β΄ Αθήνας του κλάδου μας, θα δώσουμε τον αγώνα για να αντιμετωπίσουμε και ακυρώσουμε στην πράξη το «κατασκεύασμα» αυτό.
Τα Δ.Σ. των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να πρωτοστατήσουν στην προσπάθεια αυτή.
Οι Δ/ντές των Σχολικών Μονάδων και οι Εκπαιδευτικοί της Β΄ Αθήνας να μη συμμετέχουν σε κανένα σεμινάριο ή επιμόρφωση με θέμα την Αξιολόγηση- Αυτό αξιολόγηση.
Η ΔΟΕ παρέχει πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη προς τους συναδέλφους και καλεί:
Τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων να μην συμμετέχουν στα προαναφερθέντα επιμορφωτικά σεμινάρια, όταν αυτά πραγματοποιηθούν.
Τους συλλόγους διδασκόντων να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στη διαδικασία επικαιροποιώντας τις προηγούμενες αποφάσεις τους..
Τους Σχολικούς Συμβούλους και όλα τα στελέχη της εκπαίδευσης, να μην συμπράξουν στην προώθηση σχεδιασμών που μας γυρίζουν στην εποχή των Επιθεωρητών.
Είναι γεγονός ότι αυτό το Π.Δ. καμία σχέση δεν έχει με την εκπαιδευτική αξιολόγηση, την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου και του Εκπαιδευτικού.
Η εκπαιδευτική αξιολόγηση έχει σχέση με όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας: με τα μέσα και τους πόρους που διατίθενται, με τις διοικητικές δομές και τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, με τη συνεχή εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με υποστηρικτικούς θεσμούς και αντισταθμιστικά μέτρα.
Η εκπαιδευτική αξιολόγηση έχει ή θα πρέπει να έχει σχέση με την αλλαγή των σχέσεων και της κουλτούρας των σχολείων. Τη συνεχή ανατροφοδότηση με στόχο τη βελτίωση της διδασκαλίας, την καταπολέμηση των ανισοτήτων και των διακρίσεων. Με το πραγματικό «άνοιγμα» του σχολείου στην κοινωνία και τη ζωή.
Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,
Η Δ.Ο.Ε. έχει αναλάβει την πρωτοβουλία σύνταξης κειμένου για τη συλλογή των υπογραφών από τους συναδέλφους με στόχο να ασκηθεί πίεση προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να αποσυρθεί το συγκεκριμένο σχέδιο Π.Δ. με τις ποσοστώσεις που προβλέπει ο Ν.4024/2011.
Προτείνουμε επίσης στη Δ.Ο.Ε. την πραγματοποίηση νέων Περιφερειακών εκδηλώσεων με θέμα την αξιολόγηση, προκειμένου να ενημερωθούν οι συνάδελφοι και να είμαστε όλοι μια γροθιά σ΄ αυτό το τόσο σοβαρό θέμα.
Είναι γνωστό ότι ο κλάδος με αποφάσεις των Γενικών του Συνελεύσεων έχει ταχθεί υπέρ της αυτό αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου. Οι θέσεις μας είναι καταγεγραμμένες και τις γνωρίζει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Φυσικά η αξιολόγηση, που εμείς προτείνουμε δεν έχει καμιά σχέση με την αξιολόγηση του Π.Δ. 152/2013 και του Ν.4024/2011.
► Στην παρούσα φάση όμως, δεν μπορεί να γίνει καμιά διαπραγμάτευση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, όσο αυτή επιμένει σ΄ αυτό το απαράδεκτο σχέδιο Π.Δ., ούτε για την Αυτο αξιολόγηση, που είναι θέση μας, μπορούμε να συμφωνήσουμε να προχωρήσει αν δεν δεσμευθεί τουλάχιστον σε πρώτη φάση στην κατάργηση των ποσοστώσεων από βαθμό σε βαθμό και την ακώλυτη μισθολογική εξέλιξη.
Το κείμενο υπογραφών των Συλλόγων Διδασκόντων έχει την έννοια της έκφρασης της βούλησης των συναδέλφων απέναντι στο Π.Δ. του Υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση και σας καλούμε όλους να το υπογράψετε. Σε καμιά περίπτωση το κείμενο αυτό δεν θα έχει την έννοια επιβολής μέτρων σε στελέχη εκπαίδευσης (Δ/ντές σχολείων, Σχολικούς Συμβούλους κτλ).
Για μας το ζήτημα της αξιολόγησης, είναι θέμα ολόκληρου του κλάδου και όχι των στελεχών εκπαίδευσης (Σχολικών Συμβούλων, Δ/ντών Εκπαίδευσης, Δ/ντών σχολείων).
Ή όλοι μαζί θα το κερδίσουμε ή όλοι μαζί θα το χάσουμε. Γι΄ αυτό και δεν έχει κανένα νόημα και πρέπει να πέσει στο κενό η σκόπιμη προσπάθεια που γίνεται από διάφορες παρατάξεις να στοχοποιήσουν τα στελέχη της εκπαίδευσης.
Εμείς σ΄ αυτή τη μάχη τους θέλουμε όλους μαζί μας. Μόνο έτσι θα έχουμε αποτελέσματα.
Λεμπέση Κατερίνα
Αιρετός ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας